nuffnang ads

Pengikut

Rabu, 14 September 2011

gara2 tidak mampu membeli seragam sekolah,pelajar sekolah miskin dihukum berjemur........

ayah fitri menunjukkan senarai pakaian seragam yg tak mampu bibeli yg menyebabkan anaknya terpaksa berjemur. Fitri Ayu Prasetyo, siswi kelas II SDN 37 Surabaya, benar-benar tak mampu membeli pakaian seragam sekolah baru yang dilengkapi dengan badge dan logo sekolahnya. Ia pun dihukum berdiri di tengah-tengah beratus-ratus peserta upacara bendera di sekolah itu. Meski hukuman jemur pada Isnin (12/9/2011) itu dijalani bersama belasan pelajar lain dan hanya selama 45 minit, Ayu mengaku terpukul, kerana merasa keluhannya kepada sekolah tidak diperhatikan. "Saat upacara, saya diminta ke depan barisan kerana badge saya tidak baru. Saya takut kerana kalau tidak beli orang tua saya akan dipanggil, "kata Fitri, Rabu (14/9/2011). Fitri mendedahkan, apabila dihukum, seorang guru mengancam akan memanggil orang tuanya kalau tiga kali lagi dipergoki masih berseragam lama. Saat kenaikan kelas, ia sudah cuba menjelaskan kepada pihak sekolah bahawa orang tuanya belum mampu membelikan seragam lengkap. Tetapi, penjelasannya itu tidak dipedulikan, hingga akhirnya ia dihukum saat upacara berlangsung. Sepulang sekolah, Isnin lalu, Fitri menangis sepulang dari sekolah. "Saya terkejut, Fitri menangis. Ia mengaku dihukum kerana bet (badge) seragamnya tak baru. Saya tidak kuat membelinya, "kata ayah Fitri, Untung Budi Raharjo. Penarik beca ini mengaku, untuk datang ke sekolah dan menjelaskan kedudukannya, ia tidak berani. Ia mengaku pusing begitu tahu harga kelengkapan seragam anaknya. Kelengkapan itu, antara lain, baju batik dengan harga Rp 55.000, seragam sukan Rp 65.000, seragam makmal Rp 30.000, kaus kaki 16.000, logo sekolah dan badge Rp 16.000, dan pakej seragam lain. Selain seragam, pelajar juga perlu membayar kad identiti dan insurans Rp 25.000, pas foto, dan lembar jawaban komputer Rp 27.000. Senarai 'belanja' itu totalnya mencapai Rp 350.000. "Kalau nyicil kami boleh. Tetapi kata sekolah tak boleh dicicil. Ada yang mengangsur Rp 50.000, dikembalikan, "tambah Nurul Latifah, ibu Fitri. Baik Untung mahupun Nurul hairan, mengapa semua pelajar diwajibkan membeli seragam baru. Padahal, baju batik dan seragam sukan yang lama masih layak digunakan. Keluarga ini tinggal di sebuah rumah papan warisan keluarga di Jalan Sidokapasan IV. Di dindingnya tertempel stiker tanda penghuninya keluarga miskin. Lantai simen juga sekaligus menjadi tempat tidur bagi keluarga itu Tanggapan pihak sekolah Kepala SMPN 37, Shohibur Rachman berdalih, hukuman yang diberikan kepada Fitri dan pelajar lain merupakan usaha penguatkuasaan disiplin. "Tetapi khusus Fitri jadi nota dan koreksi kami. Tak mungkin guru hapal keadaan setiap pelajar, "katanya Shohibur mengatakan, pihak sekolah tengah mendata siswa miskin yang berhak mendapatkan seragam baru percuma. "Ada dana khusus untuk itu pelajar miskin dari kelas satu hingga kelas tiga. Tiap jenjang mendapat bahagian Rp 15 juta yang diambilkan dari keuntungan koperasi, "ujarnya

12 ulasan:

  1. pelik tapi benar. itu kenyataan yang perit buat keluarga nie. tpi buta agknye phak sekolah utk menilai kesusahan muridnyer.. hmm..

    BalasPadam
  2. sekarang ni semuanya perlu duit ... :(

    BalasPadam
  3. betultu...sekurang2nya kita dimalaysia ni lebih bertuah...walaupun berlainan fahaman politik,tetap akan dibantu....proud to be malaysian

    BalasPadam
  4. sian kan family ni kak. ampai hati.

    BalasPadam
  5. macam2.. semua duit punya pasal..
    yg kaya terus kaya, yang miskin xde pulak yg kaya2 tu nak bantu.. hahha..

    BalasPadam
  6. syukur menjadi rakyat malaysia.....

    BalasPadam
  7. sepatutnya para pendidik menyiasat dulu satu-satu masalah tu sebelum dijatuhkan hukuman... ni boleh mendatangkan trauma kepada pelajar... itu mendera mental, bukan nya mendidik!!! kalo la kat Malaysia, aku dah gi tampor dah cikgu yg cam gitu tu!!! marah ni!!!

    BalasPadam
  8. penglipurduka penglipurlara.....sabar2....bkn kat malaysia...dan bkn niat nak memburukkan mereka cuma nak org kita rasa dan berfikir betapa beruntungnya kita sbg rakyat malaysia...

    BalasPadam
  9. dunia sekarang semua pun perlu duit. kn sis. tanpa duit, tgk la. habis di aniaya. untungnya kita :D

    BalasPadam
  10. alang...betul tu....semua duit...nak masuk toilet pun duit,tapi sekurang2nya kita x ditindas seperti itu...

    BalasPadam

nuffnang